SEO je obor nebo také nástroj on-line marketingu, jehož hlavním cílem je, aby uživatel internetu našel ve vyhledávači webovou stránku, která mu pomůže vyřešit jeho potřebu nebo problém. Znamená to, že do vyhledávače (Google.cz, Seznam.cz, Bing.cz ap.) zadá klíčové slovo, které souvisí s jeho dotazem, například “instalatér Plzeň”, a začne vyhledávat. Vyhledávač mu nabídne celou řadu odpovědí – webových odkazů na různé relevantní stránky. Uživatel v drtivé většině případů prokliká výsledky vyhledávání na předních pozicích (první nebo druhé stránce). Čím lepší pozici ve vyhledávači web zaujme, tím větší je pravděpodobnost, že na něj uživatel klikne. Pokud tak učiní, stává se jeho návštěvníkem, potažmo potenciálním zákazníkem. Pokud na dané webové stránce najde to, co opravdu hledal, splníte jeho potřebu (nákup) nebo problém (zodpovíte dotaz). Asi takto bych definoval SEO (zkratka z anglického Search Engine Optimization), v doslovném překladu optimalizace pro vyhledávače.

SEO je tedy proces, při kterém dochází k vytváření a upravování webových stránek tak, aby jejich hodnocení od vyhledávačů bylo co nejlepší. Na základě hodnocení podle algoritmu vyhledávače pak utváří pořadí výsledků. Dobré hodnocení pomůže k tomu, že stránku vyhledávač umístí na přední pozici ve vyhledávání. Špatné hodnocení naopak sníží pozice ve vyhledávání.

Důležité je také dodat, že výsledky v hlavních vyhledávačích v českém internetovém prostoru mají dvě části:

  • výsledky v placeném vyhledávání (PPC – Pay Per Click)
  • výsledky v přirozeném vyhledávání (SEO – Search Engine Optimization).

Výsledky v placeném vyhledávání (PPC) a výsledky v přirozeném vyhledávání (SEO)

 

Jak funguje SEO

Vyhledávač navštěvuje a prohledává pomocí tzv. prohledávacího robota všechny webové stránky, které najde na internetu. Prozkoumá jejich obsah (texty, obrázky, videa), zařadí je do výsledků vyhledávání a vytvoří index. Tento index pak nabízí svým uživatelům podle tajného algoritmu, který vyhodnotí data s dotazem. Vyhledávač hodnotí webové stránky na základě mnoha faktorů, například:

  • použití klíčového slova v textu
  • použití klíčového slova v tagu
  • použití klíčového slova v nadpisech
  • použití klíčového slova v doméně
  • použití anchor textu v odkazech
  • kvalita textu
  • počet a kvalita zpětných odkazů vedoucích na web
  • použití klíčového slova v tagu obrázku
  • existence kvalitního a unikátního obsahu
  • stáří webové stránky
  • a desítky dalších

Každý vyhledávač má vlastní algoritmus, podle kterého hodnotí a zároveň řadí webové stránky ve výsledcích vyhledávání. Nejpoužívanější vyhledávače hodnotí zejména kvalitu obsahu, který je umístěn na webu. Hodnotí například kvalitu a čitelnost textu, dobu, kterou návštěvník stráví na stránce, počet přirozených odkazů, které vybudovali čtenáři stránky atd.

SEO faktory podle kterých Google hodnotí webové stránky

Tématické seskupení hodnotících faktorů vyhledávače Google, který byl proveden na základě průzkumu 128 odborníků na SEO v červnu roku 2013. Jednotlivé SEO faktory jsou vyjádřeny procenty podle důležitosti. Zdroj: MOZ

%

Autorita domény a kvalita odkazového profilu (např. množství odkazů, které vedou na doménu, důvěryhodnost / kvalita odkazů vedoucích na doménu, PageRank na úrovni domény atd.).

%

Vlastnosti obsahu na úrovni stránky (např. délka, čitelnost a unikátnost obsahu, použití Open Graph a strukturovaných dat, rychlé načítání stránky, hostování webu na zabezpečeném serveru HTTPS).

%

Sociální metriky na úrovni domény - účast a kvalita komunikace na sociálních sítích (např. množství a kvalita odkazů ze sítí Twitter, Facebook, Google+, LinkedIn, Instagram, Snapchat atd.)

%

Úroveň odkazů, které vedou na danou stránku (např. PageRank, TrustRank - důvěryhodnost, množství odkazů, anchor text v odkazech, kvalita zdroje, ze kterého vedou na stránku odkazy atd.).

%

Vlastnosti značky na úrovni domény - co si lidé myslí o vaší doméně (např. vydávání off-line a on-line tiskových zpráv, zmínky o doméně ve zpravodajství, médiích, tisku, fórech a sociálních sítích apod.)

%

Používání důležitých hlavních klíčových slov na úrovni domény (např. přesná shoda domény s primárními klíčovými slovy webu, použití klíčových slov v názvu domény, atd.

%

Klíčová slova a kvalita obsahu na úrovni stránky (např. frekvence a hustota klíčových slov, počet stránek, které obsahují dané klíčové slovo, témata obsahu, množství / relevance obsahu atd.).

%

Uživatelský dojem - informace o interakci, chování návštěvníka, přizpůsobení webu velikosti obrazovky (např. signály o provozu, proklikávání, množství, rozmanitost a míra dotazů, doba na stránce atd.)

%

Vlastnosti nesouvisející s klíčovými slovy na úrovni domény (např. délka domény, rozšíření domény nejvyššího řádu, doba odezvy HTTP, chyby procházení, četnost nového a unikátního obsahu atd.)

SEO faktory se zabývají také odborníci z českého internetového prostředí. Více na webu SEO Faktory.